Intentionen bag

Projektet er et eksperiment med digital kommunikation mellem byen og den enkelte borger om byens udfordringer og problemstillinger.

Aarhus Kommune ønsker digitalisering og vil i fremtiden flytte en del af deres services over på digitale platforme. Det sparer nemlig både ressourcer og udnytter, at internettet ikke holder lukket - modsat borgerservice. Der er dog den fare, at man dermed gør kommunikationen til envejs kommunikation og ikke dialog, fordi man blot oversætter eksisterende blanketter til en web-formular, og ikke bruge de digitale mediers kvaliteter til at understøtte en mere dialog-baseret interaktion mellem borger og by.

Men, dialogen og diskussionerne om byens udfordringer og problemstillinger er her allerede - og tanken bag City Bug Report er at gøre borgere og by opmærksom på, at dialogen i høj grad er den første del af løsningen. Dialogen og borgeren er vigtige elementer i at identificere og prioritere byens problemstillinger.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad sker der med min indrapportering?

Den bliver oprettet i en database i systemet. Derefter bliver den vist på denne side. Når projektet er færdigt omkring 3. december, vil vi kigge på henvendelserne for at blive klogere på typerne af henvendelserne og forsøge at forstå de former for dialog man kan have på denne type platform.

Hvem kan se min indrapportering?

Alle kan se indrapporteringen. Men vi viser kun dit fornavn - mail og telefonnummer er fortrolige og er tænkt som kontaktinformationer, hvis vi ønsker en problemstilling uddybet. Som projektet er på nuværende tidspunkt, så vil vi ikke rette henvendelser til borgere omkring problemstillingen. Det er primært for at indikere overfor kommunen og andre borgere, at der er en borger bag hver henvendelse.

Bliver det problem, jeg har rapporteret, løst?

Nej, men når projektet er overstået, vil vi samle op på indrapporteringerne og gå i dialog med Aarhus Kommune om problemstillingerne og måden at gå i tættere dialog med borgerne omkring de enkelte problemstillinger. City Bug Report er et eksperiment om digitale henvendelser og dialog mellem borger og byen.

Er Aarhus Kommune forpligtet til at svare?

Nej, da Aarhus Kommune ikke er projektansvarlig eller på anden måde afsender af denne side, er de ikke forpligtet på at svare eller løse problemstillingerne. Projektet skal i den forbindelse vise kommunen og andre, hvordan man kan arbejde med disse ting på en digital platform.

FORSIDEN